ctosay

  • ۰
  • ۰

جنگ روانی

جنگ روانی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 8

مبارزه‌ای که مرز نمی‌شناسد

جنگ روانی به‌عنوان سلاح جدیدی در دنیای امروز مطرح شده که ضمن تقویت روحیه ملت و سربازان خودی به شکست روحیه دشمن می‌پردازد و امتیازات بی‌شماری را از آنان کسب می‌کند.

این روزها به نسبت گذشته بیشتر با اصطلاح «جنگ روانی» سر و کار داریم. اینکه اساساً جنگ روانی چیست و چه کسانی و با چه اهدافی به‌دنبال آن هستند و حتی تاریخچه این مسأله به چه زمانی باز می‌گردد؟! این‌ها سؤالاتی است که در این نوشتار سعی شده ضمن اشاره به تحولات روز، تا حدودی پاسخ آن‌ها داده شود.تاریخچه جنگ روانی:آنچه مسلم است این که عملیات روانی سابقه‌ای به قدمت تاریخ انسانیت دارد. از این منظر کمتر برهه‌ای از تاریخ حیات سیاسی و نظامی بشر را می‌توان یافت که فارغ از این عنصر باشد. محققان زیادی در پی یافتن قدیمی‌ترین نمونه‌های استفاده از جنگ روانی بوده‌اند. در این میان پل لاین بارگر، سابقه استفاده از جنگ روانی را به جنگ کیدئون با مادها نسبت می‌دهد. در این جنگ کیدئون برخلاف رسوم نظامی زمان خود که هر دسته صد نفره یک مشعل داشتند، به هریک از سپاهیان مشعلی داد و این توهم را در ذهن دشمن ایجاد کرد که تعداد افرادش، صد برابر میزان واقعی است،‌در نتیجه توانست بدون هیچ درگیری به پیروزی دست یابد. از این زمان به بعد این اعتقاد به‌وجود آمد که جنگ حداقل در دو زمینه رخ می‌دهد؛ میدان نبرد و اذهان عمومی در تاریخ اسلام، روشن کردن آتش توسط سپاهیان اسلام در شب فتح مکه و ایجاد رعب در بین مکیان از این طریق، نقش مهمی در شکستن مقاومت آنها داشت و حیله‌ی قرآن بر سر نیزه کردن عمروعاص و شکست دادن سپاه در حال پیروزی امام علی(ع) با این وسیله نمونه‌های برجسته‌ای از جنگ‌های روانی است که به اقتضای فرصت و نبوغ طراحان آن به منصه ظهور رسیده‌اند.از نمونه‌های گسترده جنگ روانی در قرن بیستم می‌توان به جنگ جهانی دوم اشاره کرد. هنگامی که در سال 1939، محققان آلمانی به‌منظور توجیه شکست کشورشان در جنگ جهانی اول اعلام کردند که از جمله مهم‌ترین علل شکست، ‌غفلت آلمان از سلاح تبلیغات و استفاده مؤثر رقیبان از آن سلاح بوده است، در واقع خبر از حضور گسترده‌ی ابزار تأثیرگذاری روانی در صحنه سیاست و نظامی‌گری می‌دادند. وقوع تحولاتی همچون تشکیل وزارت تبلیغات در آلمان و سازمان‌های جنگ روانی و تبلیغات جنگی در دیگر کشورها، تصدیق عملی این ادعا بود.پس از آلمان‌ها، به‌طور عمده این مسأله مورد عنایت آمریکایی‌هایی قرار گرفت که به نوعی خود را ابرقدرت جدید جهانی می‌دانستند تا جایی که آن‌ها در کنار استراتژی نظامی‌، سیاسی و اقتصادی اصطلاح «سایکو استراتژی» یا راهبرد روانی را طرح و باین داشتند که عنصر روانی از مسأله زمان جنگ فراتر است و در هنگام صلح نیز باید به آن پرداخته شود.مؤلفه‌های جنگ روانی جدید:آنچه امروزه به‌عنوان جنگ روانی جدید مطرح است، در واقع محصول یک سری تحولات صنعتی و تکنولوژیک از جمله گسترش ارتباطات اجتماعی است که ابتدا در اروپا رخ داد. توسعه و گسترش ارتباطات، به‌نوبه خود باعث شد تا انسان‌هایی که تا پیش از این، فقط در محدوده قومی،‌قبیله‌ای و محلی فکر می‌کردند، این بار ملی و جهانی فکر کنند و به مسایل دنیایی فراتر از مناطق محدود خود علاقه‌مند شوند. همچنین پس از انقلاب صنعتی و گسترش جمعیت شهرنشین،‌زمامداران امور کم کم با مقوله افکار عمومی مواجه شدند که از قدرت فراوانی برخوردار بود.به این ترتیب تعریف بخصوصی از جنگ روانی به‌عنوان بخشی از کشورداری مطرح شد به این معنا که جنگ روانی سلاح جنگی در دنیای جدید محسوب می‌شد که در عین تدافعی بودن حتی می‌توانست تهاجمی باشد و ضمن تقویت روحیه ملت و سربازان خودی، به شکستن روحیه دشمن بپردازد.از همین منظر است که وزارت جنگ آمریکا مفهوم جنگ روانی را این‌گونه بیان می‌دارد: «جنگ روانی، استفاده برنامه‌ریزی شده از تبلیغات و سایر اعمالی است که قبل از هرچیز با هدف تأثیر بر نظرات، احساسات، مواضع و رفتار جوامع دشمن،‌ بی‌طرف یا دوست و به شیوه‌ای خالی در جهت اهداف ملی صورت می‌گیرد».تلاش همه‌جانبه آمریکا در جنگ نرم:واژه جنگ روانی در آمریکا از انتشار کتاب معروف جنگ روانی آلمان نوشته فاراگو در سال 1942 گسترش یافت. در پایان جنگ جهانی دوم در دیکشنری و بستر وارد شد و بخشی از فرهنگ سیاسی و نظامی آن زمان را تشکیل داد.در سال 1950 یعنی تنها یک سال پس از پایان جنگ، دولت ترومن به‌منظور کسب آمادگی برای اجرای جنگ روانی در کره، پروژه‌ای را به‌عنوان «نبرد حقیقت» با تهاجم عظیم و قدرتمند روانی و با بودجه‌ای معادل 121 میلیون دلار تصویب کرد. ارتش آمریکا، اداره ریاست جنگ روانی را به‌عنوان بخش ستادی ویژه ایجاد کرد و در کنار واحدهای رزمی،‌واحدهای جنگ روانی گسترده‌ای را با استفاده از تجربیات جنگ جهانی دوم تشکیل داد و از آن زمان تاکنون، سازمان‌ها و واحدهای روانی، تبلیغاتی آمریکا با توسعه‌ای روز‌افزون همواره به‌عنوان یکی از بازوهای اصلی آن کشور در جنگ و صلح عمل کرده‌اند. این سازمان‌ها در حقیقت طیف وسیعی از رادیوها،‌تلویزیون‌ها،‌ ماهواره‌ها، کتابخانه‌ها، بورس‌های دانشگاهی، خانه‌های فرهنگی، آژانس‌های تبلیغاتی، مراکز فیلم‌سازی به‌ویژه هالیوود، واحدهای جنگ روانی نظامی،‌ تشکیلات ستادی و... را شامل می‌شود. تعداد، پرسنل،









سایر محصولات :
جنگ روانی

جنگ روانی ...

دانلود تحقیق آفرینش انسان از دیدگاه دانشمندان 14 ص

دانلود تحقیق آفرینش انسان از دیدگاه دانشمندان...

تحقیق. آشنایی با محیط 3DS MAX

تحقیق. آشنایی با محیط 3DS MAX...

فیبر نوری

فیبر نوری...

369 مرمت و مقاوم سازی ساختمانهای با مصالح بنایی 14 صفحه فایل ورد

369 مرمت و...

تحقیق در مورد نمایشگاه دستاوردهای زنان

تحقیق در مورد...

کار آموزی کارخانجات ایران خودرو کلیات طراحی جیگ و بدنه سازی .؛

کار آموزی کارخانجات ایران خودرو کلیات طراحی...

جنگ روانی 26 ص

جنگ روانی 26...

فیزیک اتمی

فیزیک اتمی...

جنگ روانی آمریکا علیه ایران

جنگ روانی آمریکا علیه ایران...

فرآیند تولید شکر و نیشکر.؛

فرآیند تولید شکر و...

دانلود تحقیق آغاز وپایان جهان در قرآن 8 ص

دانلود تحقیق آغاز...

تحقیق در مورد نماز

تحقیق در مورد نماز...

جنگ ایران و عراق

جنگ ایران و عراق...

368 بررسی چگونگی به وجود آمدن جشن مهرگان در ایران باستان 18 صفحه فایل ورد

368 ...

فیبر نوری

فیبر نوری...

تحقیق. آشنائی بیشتر با دکتر عبدالکریم سروش

تحقیق. آشنائی بیشتر با...

کارآموزی عمران مرکز محلّه ی راد.؛

کارآموزی عمران مرکز...

تحقیق در مورد نماز گزار واقعی براستی کیست

تحقیق در مورد...

جنبش دانشجویی

جنبش دانشجویی...

تحقیق. آزمونهای غیرمخرب جوشکاری

تحقیق. آزمونهای غیرمخرب جوشکاری...

فناوری نانو نانو تکنولوژی چیست ؟

فناوری نانو نانو تکنولوژی چیست ؟...

367 بررسی راهکارهای مقابله و پیشگیری و درمان اضطراب 16 صفحه فایل ورد

367 بررسی...

تحقیق در مورد شرکت پتروشیمی شهید تندگویان.؛

تحقیق در مورد شرکت پتروشیمی شهید تندگویان.؛...

تحقیق. آب و تصفیه

تحقیق. آب و تصفیه...

جمهوری‌ سودان‌

جمهوری‌ سودان‌...

تحقیق در مورد نماز برای کودکان

تحقیق در مورد نماز...

366 بررسی کارکرد های اسطوره‌ای شعر سنتی فارسی 12 صفحه فایل ورد

366 ...

فناوری نانو نانو تکنولوژی چیست ؟

فناوری نانو نانو تکنولوژی چیست...

تحقیق. تاریخچه بورس در ایران و جهان

تحقیق. تاریخچه بورس...

جمهوری‌ توگو

جمهوری‌ توگو...

کارآموزی الکتروتکنیک، برق خودرو، مرکز فنی و حرفه ای شهرستان ایذه.؛

کارآموزی الکتروتکنیک، برق خودرو،...

تحقیق در مورد نماز از دیدگاه نهج البلاغه

تحقیق در مورد نماز...

جزوه رفتارشناسی حیوانات اهلی 30 ص

جزوه رفتارشناسی حیوانات...

فضانوردی

فضانوردی...

تحقیق. اهمیت و ضرورت بخش کشاورزی نقش آن در رشد و توسعه جوامع بشری

تحقیق. اهمیت و ضرورت بخش...

کارآموزی ایران خودرو سیستم کنترل کیفیت کارخانه.؛

کارآموزی ایران خودرو...

جزوه حقوق تجارت 22ص

جزوه حقوق تجارت 22ص...

365 بررسی ویژگیهای یک نظام نظارتی و بازرسی کارآمد 12 صفحه فایل ورد

365 بررسی...

تحقیق در مورد نکته هایی درباره ارتقای شغلی

تحقیق در مورد نکته هایی درباره ارتقای...

جرم

جرم...

کارآموزی مهندسی کشاورزی گیاه پزشکی، شهرداری منطقه 19 تهران.؛

کارآموزی مهندسی کشاورزی گیاه...

عنصرهای شیمیایی

عنصرهای شیمیایی...

تحقیق در مورد نقش ورزش در از بین بردن افسردگیها 15 ص

تحقیق در مورد نقش ورزش در...

364 بررسی نحوه تغییر پایتخت حکومتها و وسعت و سوی آنها 23 صفحه فایل ورد

364 ...

جرج سفریس

جرج سفریس...

کارآموزی مراحل نصب نرم افزارها.؛

کارآموزی مراحل نصب نرم افزارها.؛...

جرایم سازمان یافته 6ص

جرایم سازمان یافته...

363 قنات بررسی ویژگی های قنات 6 صفحه فایل ورد

363 ...

تحقیق در مورد نقش محوری مدیریت ارتباط با مشتری

تحقیق در مورد نقش محوری مدیریت ارتباط...

خوراک دام و طیورو آبزیان ـ اندازه گیری منیزیم به روش بیناب سنجی جذب اتمی ـ روش آزمون
خوراک دام و طیور و آبزیان – گلوتن ذرت – ویژگیها و روشهای آزمون
خودکشی 30 ص
خواص رئولوژی خمیر و کیفیت نان 16ص
شرکت تولیدی رضا نخ مشهد
کارآفرینی ریو 22 ص
موضوع کار آموزی :
طرح توجیهی نمایشگاه بین المللی در سبزوار
طرح احداث گلخانه برای تولید محصولات گلخانه ای

کلمات کلیدی :وانی هzwnj عنوان هzwnj عنوان نمونهzwnj های یجاد کرد هzwnj منظور وانی دید گسترش رتباطات میzwnj توان صطلاح laquo وحیه ملت قویت وحیه میzwnj هzwnj مریکا ستفاده گسترش بلیغات laquo
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • فصل هنری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی